پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204366
ايران بازنده بزرگ طرح «فريز نفتي»
تاریخ انتشار : 1394/11/29 07:29:31
نمایش : 1822
طرح فريز نفتي که از سوي عربستان ارائه شده است نگراني ها در مورد وجود مازاد عرضه در بازار نفت را رفع نمي کند و به عقيده تحليلگران ايران که در اثر تحريم ها صادراتش نصف شده است بازنده بزرگ اين طرح خواهد بود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، انس الصالح، سرپرست وزارت نفت کويت گفت، کشورش به توافق بين روسيه و عربستان براي توقف افزايش توليد به شرط همکاري ساير توليد کنندگان متعهد است.

وي در بيانيه اي اعلام کرد: «کويت از توافق دوحه استقبال مي کند... و تعهد خود به آنچه توافق شده –توقف افزايش توليد در سطح ژانويه 2016- را تاييد مي کند... به شرطي که توليد کنندگان اصلي داخل و خارج از اوپک به آن متعهد باشند.»

وي ابراز اميدواري کرد که اين توافق فضايي مثبت براي حمايت از قيمت ها و توازن در بازار نفت ايجاد کند.

در همين حال، يک منبع آگاه در وزارت نفت عراق نيز گفت، اگر توافقي بين کشورهاي عضو و غير عضو اوپک به دست آمده، عراق متعهد شده به فريز نفتي در سطح ماه ژانويه است.

اين منبع آگاه افزود: «عراق با هر تصميمي که به افزايش قيمت نفت کمک کند، همراهي مي کند.»

عربستان و روسيه ديروز توافق کردند که توليد نفت خود را افزايش ندهند اما گفتند اين توافق مشروط به پيوستن ديگر توليد کنندگان است.

به عقيده تحليلگران ايران بازنده بزرگ اين طرح خواهد بود زيرا بر اثر تحريم ها صادرات نفتش نصف شده است و اکنون که زمينه افزايش صادرات نفت با لغو تحريم ها فراهم شده است نبايد هيچ گونه محدوديتي را در اين زمينه بپذيرد.

ايران تنها به شرطي مي تواند طرح فريز نفتي را قبول کند که سقف صادرات نفتش حداقل 2.5 ميليون بشکه در روز محسوب شود که برابر با رقم صادرات نفت ايران پيش از اجرايي شدن تحريم هاست.

از سوي ديگر طرح فريز نفتي بيش از آن که اثر عملي بر بازار داشته باشد صرفا شايد به لحاظ رواني بازار نفت را تحت تاثير قرار دهد و قيمت ها را بالا ببرد چرا که بازار نفت هم اکنون با مازاد عرضه چند ميليون بشکه اي مواجه است و همين مازاد عرضه باعث افت قيمت نفت شده است.

با توجه به اين موضوع برخي تحليلگران طرح فريز نفتي را که عربستان باني آن است بيشتر داراي اهداف سياسي و با هدف مقابله با افزايش صادرات نفت ايران مي دانند.

توليد نفت عربستان در ماه ژانويه که قرار است مبناي فريز باشد بالاترين رقم طي سال هاي گذشته بوده است. اين کشور در پي وضع تحريم نفتي ايران در سال 2012 با تصاحب سهم ايران از بازار صادرات نفت خود را افزايش داد.

واکنش بازار نفت نيز نشان مي دهد اين طرح نمي تواند براي تقويت قيمت نفت کمکي باشد. از زمان مطرح شدن اين طرح در رسانه ها قيمت نفت نه تنها افزايش نيافته بلکه با افت حدود 1 دلاري مواجه شده و به کمتر از 33 دلار رسيده است.

منبع: تسنيم

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html